Monday, April 29, 2024

Aldrig tillräcklig

Vet ni? Jag är så trött på att försöka leva upp till samhällets förväntningar på mig. 
Att jag ska klara av att jobba minst 40 timmar i veckan, på ett heltids jobb, och allt helst övertid också, utan lunch oftast och oftast inte ha tid eller möjlighet att hå på toalett alltid under dessa 9 timmar.... 
Jag sliter och kämpar på och kör slut på mig via jobbet, blir hypoman för att jag kan aldrig varva ner och sen blir jag deprimerad och har alltså gått in i en ny period av skov. 
Oftast inom 6 månader och behöver vara sjukskriven. 
Nä, men då är jag inte tillräcklig enligt min arbetsgivare och kan inte jobba kvar. Och då har jag inte ens kommit upp i en tillsvidareanställning. 
Och då helt plötsligt är jag inte tillräcklig för min akassan, för jag har inte jobbat tillräckligt många timmar i månaden under 6 månader under sammanlagt en hel 12 månaders period. 
Jag har alltså betalat för en akassa som säger att jag inte jobbar tillräckligt hårt eller mycket. 
Jag jobbade 170 timmar under bara Juli 2023, för att jag "ställde upp" så att mina kollegor kunde ha semester, en semester som jag inte fick beviljat. 
Och jag är knappt van att jobba 40 timmar i veckan, sammanhållet. Jag behöver oftast flera dygn för att återhämta mig och vila, och då kan jag inte ens sköta hushållet eller vardagen, för att jag är uttömd på energi som jag lägger ner på jobbet, för att visa mig duglig son person, anställd och undersköterska...
Fick man någonsin höra ett tack efter det? 
Nu är jag utan arbete, för att min sjukskrivning pga arbete "stressar mina patienter" och jag har gått ur akassan när jag jade kunnat spara 300 kr i månaden sen 2018... 

No comments:

Post a Comment