Sunday, January 20, 2019

Vaken i 32 timmar (awake for 32 hours)

Igår var jag väldigt hypoman/manisk och var vaken i 32 timmar. Jag vidtog mina försiktighetsåtgärder och gav * mitt bankkort (så jag inte skulle shoppa), och gjorde enbart väsentliga saker. Tex så började jag städa ur vårat förråd, på onödiga saker, sorterade och packade upp. Jag tvättade och diskade. Sen när kvällen började närma sig så tog jag medicin (så jag fick sova i alla fall). Men i morgon blir det att ringa min sjuksyrra, eftersom det här återkommer varje månad: jag är hypoman och manisk, och sen blir jag deprimerad. Och inte ens medicin kan få mig riktigt återställd.
  Och det här är ju inte bra, med tanke på att man kan få hjärnskador tillsist. Jag har läst någonstans att enligt forskning så får man hjärnskador av att vara vaken för länge, och hjärnan krymper av att vara deprimerad. Så får vi hoppas att sjuksyrran kan få ordning på mitt mående.

English:

Yesterday I was very hypomanic / manic and was awake for 32 hours. I took my precautions and gave * my bank card (so I would'nt shop), and did only essential things. For example, I started cleaning out our storage, on unnecessary things, sorted and packed up. I washed and did the dishes. Then when the evening approached I took medicine (so I could get some sleep anyway). But tomorrow it will be to call my nurse, as this damn mood swings returns every month: I am hypomanic and manic, and then I become depressed. And not even medicine can get me really restored.
  And this is not good, considering that one can get brain damage at last. I have read somewhere that according to research, one gets brain damage from being awake for too long, and the brain shrinks from being depressed. So we hope that the nurse can get my mood right somehow. 

No comments:

Post a Comment