Tuesday, December 18, 2018

Alkohol och sömnproblem (alcohol and sleepingproblems)

Såg en dokumentär i skolan om en man som hade bipolär sjukdom. Och jag kom att tänka på den  dokumentären härom natten då jag inte kunde sova för att jag hade druckigt alkohol. Jag kände hur det kröp i hela kroppen, som om jag var strömförande. Jag kände att jag var på väg att bli hypomanisk. Då kom jag att tänka på den här dokumentären. Han fick skov av alkohol och avstod därav från det.
Fattar inte varför jag helt plötsligt reagerar såhär. Jag brukar snarare bli lugn och soft av alkohol. 

Jag har även känt sista tiden att jag har så sjukt svårt att sova på nätterna. Jag är extremt trött under dagarna och skulle kunna somna där jag är rakt upp och ned. Men så fort klockan börjar närma sig runt nio, är det som om min hjärna blir helt klarvaken och tror att det är morgon. Fast det är helt beckmörkt, och kommer vara i ca 12 timmar till... sen när man väl lyckats somna flera enerverande timmar senare så sover jag i alla fall som jag ska. Och vaknar utvilad, men sen blir jag trött.
Jag kan inte fatta vad det är för ond cirkel jag hamnat i...
Och jag funderar starkt på att göra mitt egna kedjetäcke. Det ät ett täcke fyllt med kedjor, för att få en lugnare när man ligger i sängen, det lugnar ner kroppen antar jag. Ungefär som när man får en kram, fast av ett täcke istället.
Jag har testat en för många år sedan och jag sov som en bebis.

English:

Saw a documentary at school about a man who had bipolar disorder. And I came to mind the documentary about this night when I couldent sleep because I had been drinking alcohol. I felt how it was crawling throughout my body, as if my body was electric. I felt I was about to become hypomanic. Then I came to mind this documentary. He got relapse of alcohol and rejected it. 
I dont know why i sudden react this way. I often get calm and soft by alcohol.

I have also notice the last time that Its so damn hard to sleep at nights. I'm extremely tired during the day and could fall asleep where I'm straight up and down. But as soon as the clock begins to approach around nine pm, it's as if my brain is getting wide awake and thinking it's morning. Even Though it's quite damn dark , and will last for about 12 hours to ... afterwards, when i managed to fall asleep several energetic hours later, I'll sleep as I should. And wakes up normaly, but then I'm tired.
I can not figure out what the bad circle I've gotten in to and why ...
And im thinking about making my own chain-blanket. Its a blanket filled with chains in it, to make a calmer feeling while laying in bed, its to soothen the body down i guess. Kinda like when you get a hug, but from a blanket instead.
I've tried one before some years ago and i sleept like a baby.

No comments:

Post a Comment