Tuesday, January 05, 2016

Bakgrundshistoria 1 (backgroundstory 1)

Jag började tidigt märka problem hos mig själv efter en trafikolycka.
Redan på sjukhuset "hörde" jag saker som var utöver det normala. 
Jag började få humörsvängningar ganska tidigt, oftast i form av nedstämdhet och aggressioner. Men det var inget som varken jag eller mina anhöriga märkte av speciellt mycket. Dom trodde det mest var tonårshormoner som spökade. 
  Dom här sakerna jag "hörde" på sjukhuset visade sig senare vara hörselhallucinationer. Alltså att jag hörde saker ingen annan hörde, jag hörde röster. Dom här rösterna var både kränkande, hotfulla, hånade och aggressiva. Jag försökte ignorera dom, men ju mer tiden gick desto mer förvrängd varit min verklighetsbild. Till sist trodde jag att rösterna kunde bli verkliga personer (hoppa ut ur mitt huvud), så jag började lyssna på dom och följa deras instruktioner. Dom hotade med att skada mina anhöriga, och självklart ville jag inte det, så jag började lysa deras minsta vink. Så där började min bana in i självskadebeteendet. 
Skolan vart lidande, skolkade allt mer och mer då min ork inte fanns där. Och rädslan för att få panik under lektionerna (visste inte på den tiden vad det var).

English: 

I began to notice problems early in my life after a traffic accident.
Already in the hospital I "heard" things that were beyond normal.
I started to get mood swings quite early, usually in the form of mood and aggression. But it was nothing that neither my or my relatives noticed very much. They thought it was mostly teenage hormones that haunted.
  These things I "heard" at the hospital later turned out to be hearing hallucinations. So I heard things no one else heard, I heard voices. These voices were both offensive, threatening, mocked and aggressive. I tried to ignore them, but the more time, the more distorted, my reality picture was. Finally, I thought that the voices could become real people (jump out of my head), so I started listening to them and following their instructions. They threatened to hurt my relatives, and of course I did not want it, so I started shining their slightest hint. Then my path started into self-harm.
The school was suffering, schooled more and more when my energy was not there. And the fear of panic during the lessons (did not know at that time what it was)

No comments:

Post a Comment