Saturday, September 08, 2018

Apl (arbetsplatslärande) under 3 veckor. (Apl workplace learning during 3 weeks)

Nu ska vi studerande, ut på APL under 3 veckor. Det här blir min andra termin som jag har APL, och den förra höll på att gå åt helvete. Jag var på en somatisk avdelning då på ett äldreboende, under 4 veckor, och det gick väl ganska bra. Men det var precis när jag hade börjat studera 100%, efter att ha varit sjukskriven i mer eller mindre av 4 års tid, så jag klarade väl av studierna på det sättet jag kunde, vilket gick ganska så bra. Det som var problemet var att APL låg på ca 42 timmar/ vecka. Alltså mer än ett heltidsarbete... Det var där jag höll på att krascha. Men jag klarade av det (med nöd och näppe) just då. Det var först en månad senare som jag gick in i väggen (pga en annan kurs, som var en intensivkurs).
Men nu har jag i alla fall fått ett anpassat intyg från läraren, efter att jag förklarade hur allt låg till med depression och utmattningssyndrom, så då kommer det bli 6 timmar/dag istället för 8 timmar. Vilket känns lite lättare. Det som skrämmer mig en del är dock att jag ska ha APL på ett demensboende. Jag kan typ nada om omvårdnad vi Demens. Så nu har jag lånat 4 olika böcker om Demens på biblioteket här, så får vi se om jag bli något klokare på det.
Men det går nog bra, kanske bara jag som oroar mig i onödan.

English:

Now we are going to study, on APL for 3 weeks. This will be my second term I have APL, and the former was going to hell. I was in a somatic department at an elderly home, for 4 weeks, and it went well well. But it was precisely when I had started studying 100% after having been sick for more or less of 4 years, so I managed to study the way I could, which went quite well. What was the problem was that the APL was about 42 hours a week. So more than a full time job ... That was where I was crashing. But I managed to do it (with distress and nap) just then. It was only a month later as I hit the wall (due to another course, which was an intensive course).
But now I have received a custom certificate from the teacher after explaining how everything was done with depression and fatigue syndrome, then it will be 6 hours / day instead of 8 hours. Which feels a bit easier. What scares me, however, is that I have APL on a dementia home. I can kinda nothing about nursing with dementia. So now I have borrowed 4 different books about Demens in the library here, and let's see if I get wiser about it.
But it may be fine, maybe only me who worry unnecessarily.

No comments:

Post a Comment